Projekty realizowane w ramach akredytacji Programu Erasmus+ Edukacja Dorosłych Akcja 1

Cel projektu

Celem projektu jest wsparcie rozwoju kadry Stowarzyszenia i realizacja opracowanego przez nas Planu Erasmusa. W oparciu o wypracowywaną przez cały zespół Strategię Rozwoju BORIS, zdiagnozowaliśmy 4 główne obszary potrzeb związanych z rozwojem naszej organizacji. Dzięki rozwojowi w tych obszarach, będziemy mogli lepiej odpowiadać na potrzeby edukacyjne naszych odbiorców. 1. Rozwój metodologii uczenia dorosłych 2. Wsparcie osób z grup o szczególnych potrzebach, w tym migrantów 3. Nowoczesne metody zarządzania projektami i organizacją 4. Kompetencje językowe kadry

Odbiorcy projektu

Odbiorcami projektu są pracownicy i współpracownicy BORIS, edukatorzy osób dorosłych, oraz osoby uczące się – uczestnicy realizowanych przez Stowarzyszenie projektów.

Opis projektu

Od 2023 roku Stowarzyszenie BORIS ma status organizacji akredytowanej w ramach Akcji 1 programu Erasmus + Edukacja Dorosłych! Program jest finansowany ze środków Unii Europejskiej.

W 2023 rozpoczęliśmy realizację pierwszego projektu w ramach akredytacji, w 2024 – kolejnego. Poniżej działania wspierające rozwój naszego Zespołu, które do tej pory zrealizowaliśmy.

Kurs językowy 2023 – Agata wzięła udział w 2 tygodniowym kursie języka angielskiego na w szkole językowej na Malcie.

Marzec 2024 – Agnieszka uczestniczyła w w tygodniowym kursie „Bridging Teaching and Coaching: Cultivating Emotional Intelligence in Education”. Cieszymy się, że mogliśmy wziąć udział w kursie, doświadczyć uczenia się w międzynarodowym środowisku edukatorek z Holandii, Estonii, Portugalii, Litwy, Szwecji i Chorwacji 🌍 A tu krótka relacja przygotowana przez goszczącą nas szkołę: https://www.erasmustrainingcourses.com/…/bridging…

Maj 2023 – Kurs językowy na Cyprze i kurs facylitacji graficznej w Genui. Kolejne nasze pracowniczki odbyły 2 tygodniowy kurs angielskiego w zagranicznej organizacji. Brałyśmy także udział w kursie facylitacji graficznej w Genui – bardzo ciekawa i rozwijająca metoda, użyteczna zwłaszcza w pracy w środowisku międzykulturowym, wielojęzykowym czy w pracy z osobami z grup zagrożonych wykluczeniem społecznych.

Na zdjęciu kobieta prezentuje rysunek, prosty schemat, na flipcharcie

Lipiec 2024 – mobilność grupowa osób uczących się do Berlina. To nasza pierwsza mobilność grupowa osób uczących się. Przez 4 dni 6 uczestniczek wraz z 2 edukatorkami gościła Sophia z partnerskiej organizacji weltgewandt. Institut für interkulturelle politische Bildung, która od wielu lat działa w Berlinie realizując lokalne i międzynarodowe projekty na rzecz integracji, kultury, włączenia społecznego, edukacji, a z BORIS współpracuje od 2020 roku. Bardzo dziękujemy za wspaniałe przyjęcie i ciekawy program 💐Uczestniczki projektów BORIS, aktywne kobiety z lokalnych społeczności, miały okazję wziąć udział w zajęciach edukacji finansowej i poznać platformy e-learningowe, poznać pracę w berlińskich centrach wspierania kobiet, odwiedzić społecznościowe miejsce aktywności lokalnej i kooperatywę SMART. Od Sophii dowiedziałyśmy się też więcej o historii Berlina i roli kobiet w przemianach 1989 roku, w których ona sama brała aktywny udział. Wieczorami zwiedzałyśmy Berlin, niektóre z nas po raz pierwszy! To był czas inspiracji✨ i zanurzenia w europejskiej kulturze!

8 uczestniczek projektu z BORIS siedzi przy stole w sali szkoleniowej. Dwie prowadzące stoją i machają do obiektywu.

Październik 2024 – job shadowing w organizacji w Norwegii. 4 edukatorki z BORIS, które na codzień zajmują się animacją społeczności lokalnej w obszarze ekonomii społecznej i wsparciem integracji osób z grup zagrożonych wykluczeniem przez 4 dni obserwowały pracę w organizacji Razem=Sammen. To był intensywny tydzień, podczas którego zgłębiały norweskie podejście do polityki włączenia społecznego, niedyskryminacji i budowania włączającego miejsca pracy. Oto relacja uczestniczek:

🗓 Dzień 1: Poznałyśmy założenia projektu „Polski Dialog” oraz zasady tworzenia włączających miejsc pracy w Norwegii

🗓 Dzień 2: Skupiłyśmy się na lokalnych inicjatywach: od organizacji parasolowych dla migrantów po wsparcie zdrowia psychicznego metodą Recovery.

🗓 Dzień 3: Zobaczyłyśmy, jak działa w praktyce aktywizacja zawodowa i społeczna w lokalnej społeczności w Norwegii. Poznałyśmy perspektywę urzędnika miejskiego, odpowiedzialnego za politykę włączenia, jak i osób prowadzących kawiarnię zatrudniającą osoby z trudnymi doświadczeniami (kryzysy psychiczne, przemoc)

🗓 Dzień 4: Zgłębiałyśmy model różnorodności na rynku pracy, poznając wyzwania i rozwiązania w zakresie niedyskryminacji stosowane przez firmy w Norwegii, a także działający tam system zabezpieczeń społecznych.

Wnioski? W Norwegii, tak samo jak w Polsce, praca animacyjna i integracja społeczna to praca z ludźmi, nie zawsze łatwa, ale dającą dużo satysfakcji. Zainspirowała nas zwłaszcza metoda Recovery, podzielimy się ze współpracowniczkami. Warto czerpać z zagranicznych doświadczeń, jednocześnie doceniając nasze dotychczasowe działania. Bo włączenie i różnorodność to klucz do budowania wspólnoty! 💪✨ Poniżej na zdjęciu – nasza grupa z przedstawicielką organizacji goszczącej w Kristiansand.

Na zdjęciu w poziomie twarze pięciu kobiet (selfi) na tle wejścia do urzędu miasta w Kristiansand.

Listopad 2024 – kurs językowy na Malcie. 👩‍🎓🌐 Bardzo zależy nam, żeby jak najwięcej członków i członkiń naszego Zespołu znało język angielski na tyle, aby móc brać udział w wyjazdach typu job shadowing, zagranicznych kursach metodologicznych, a także wspierać w rozwoju tych naszych beneficjentów, którzy lepiej mówią po angielsku, niż po polsku. Dlatego zorganizowaliśmy dla kolejnych 5 osób tygodniowy wyjazd na kurs językowy na Maltę, do znanej nam już szkoły. Uczestniczki wróciły zadowolone, zainspirowane kontaktami z osobami z całego świata, z większą śmiałością porozumiewania się po angielsku i zmotywowane do dalszej nauki! 😍

Marzec 2025 – kurs na temat dobrostanu dla trenerek w Rzymie. Dwie edukatorki, które od ponad 25 lat pracują w naszej organizacji, pojechały lepiej zrozumieć, czym jest dobrostan w życiu osobistym i zawodowym. Podczas kursu skupiły się na równowadze psychicznej, emocjonalnej i fizycznej, a dzięki różnorodnym aktywnościom i dyskusjom mogły spojrzeć na swoje samopoczucie z nowej perspektywy i zidentyfikować obszary wymagające większej troski. Kurs dostarczył im również konkretnych narzędzi do:

  • zapobiegania wypaleniu zawodowemu – zarówno u siebie, jak i w zespołach, z którymi współpracują,
  • stosowania praktyk dbania o siebie w pracy w środowiskach międzykulturowych,
  • radzenia sobie w sytuacjach psychicznie wymagających, takich jak coaching czy doradztwo,
  • skutecznego zarządzania własnym dobrostanem w pracy zdalnej i w trakcie szkoleń online.

Nie zabrakło też elementów przyjemności i uważności – zwłaszcza dzięki urokowi Rzymu, jego atmosferze, kuchni i spokojniejszemu rytmowi życia. Oto osobista refleksja jednej z uczestniczek:

„Nauczyłam się praktycznych technik, takich jak mindfulness, zarządzanie stresem czy strategie dbania o siebie. Zrozumiałam, jak ważne są małe, codzienne zmiany, które wpływają na jakość życia i pracy. Szczególnie cenne było dla mnie tworzenie osobistych celów związanych z dobrostanem oraz wymiana doświadczeń w grupie, również z uczestnikami z Włoch, co wzbogaciło cały proces o aspekt międzykulturowy. To przypomnienie, że dobrostan to nie tylko refleksja i techniki, ale też radość z chwili obecnej i umiejętność czerpania przyjemności z codzienności.”

Kwiecień 2025 – job shadowing w Demetera Formazione w Bolonii. W dniach 8–11 kwietnia 2025 r. aż 8 osób z naszego zespołu LOWES miało okazję wziąć udział w job shadowingu w Bolonii, zorganizowanym przez Demetra Formazione – włoską organizację aktywnie działającą w obszarze edukacji dorosłych oraz ekonomii społecznej. Wizyta była częścią mobilności w ramach programu Erasmus+, której celem było poszerzenie kompetencji zawodowych, wymiana doświadczeń i budowanie międzynarodowej współpracy między osobami pracującymi z dorosłymi. Program był intensywny, pełen konkretów, inspirujących przykładów i rozmów z praktykami. Obejmował zarówno prezentacje, jak i warsztaty, dyskusje, pracę w grupach oraz wizyty studyjne.

Grupa  9 kobiet - pracowniczki BORIS oraz przedstawicielka organizacji przyjmującej, stoją pozując do zdjęcia grupowego.

Czego się nauczyłyśmy? Każda z nas wyniosła coś innego, ważnego dla swoje pracy edukacyjnej. W szczególności, dzięki temu wyjazdowi i uczestnictwie w pracy Demetera Formazione, poznałyśmy kilka nowych dla nas metod edukacji dorosłych w obszarze ekonomii społecznej, projektowania programów edukacyjnych dopasowanych do potrzeb osób zagrożonych wykluczeniem, pracy w środowisku międzykulturowym i międzysektorowym, zarządzania projektami i programami edukacyjnymi. Bardzo ważna była też możliwość wykorzystania umiejętności językowych, zdobytych na kursach angielskiego z wcześniejszych wyjazdów, do komunikacji zawodowej w języku angielskim.

Działania realizowane w ramach projektu:

Wyjazdy edukacyjne kadry – kursy i job shadowing. Mobilności grupowe osób uczących się

Miejsce realizacji:

Unia Europejska

Okres realizacji:

2023 – 2027

Realizator:

Biuro Obsługi Ruchu Inicjatyw Społecznych BORIS

Osoba kontaktowa:

Agnieszka Iwaniak
agnieszka@boris.org.pl

Informacja o finansowaniu:

Projekt finansowany z Unii Europejskiej